digital city and virtual worlds

28.7.11

Symposium: Exploring the impact of virtual worlds and the 3D internet on the Fashion Industry



This post is a mail from Robin Teigland

When: Tuesday, August 23, 5:00 am to 10:30 am SLT, 12:00 pm to 5:30 pm Iceland time
Where: Mixed reality event / simulcast in Reykjavik, Iceland and in Second Life on the Stockholm School of Economics island (SLURL: http://slurl.com/secondlife/SSE%20MBA/134/198/26/?title=SSE%20MBA&msg=Welcome!)

NVWN – The Nordic Virtual Worlds Network (www.nordicworlds.net) would very much like to invite you to participate in a symposium on August 23, 2011 exploring the impact of virtual worlds and the 3D internet on the Fashion Industry. As virtual worlds and the 3D internet have the potential to transform the technological, social, and economic dimensions of many industries, we have chosen to explore the Fashion Industry in particular as it is one industry leading the way in terms of developments across an industry’s value chain. We have an exciting list of presenters from both industry and academia who will speak on variety of topics from various virtual worlds (see below).

We are also seeking an additional 1-2 speakers who would like to contribute to this event. If you are interested in making a 30 minute presentation, please send us the title and abstract of your talk (200 words) as well as your bio (100 words) by July 29. Alternatively, if you have an interesting idea for a panel or other event related to the symposium’s topic, you are more than welcome to submit a suggestion for this as well by July 29. Please send your submission to Robin Teigland at robin.teigland at hhs.se.

Speakers (and preliminary topics) in alphabetical order:

1. Linda Björg Árnadóttir, Director of Fashion Department, Iceland Academy of Arts and Creative Director, Scintilla: Challenges and Opportunities for Fashion Designers in 3D and Virtual Worlds.

2. Göran Lindqvist, Principal Associate, Center for Strategy and Competitiveness, Stockholm School
of Economics: Does Space Matter? Exploring the Second Life Fashion Industry and its Value Chain from an Agglomeration/Regional Development Perspective.

3. Hilmar Pétursson, CEO of CCP GamesA Look inside the Eve Online Economy and its Fashion Industry.

4. Dominic Power, Professor, Department of Social and Economic Geography, Uppsala University: Creating Successful Virtual World Fashion Brands: What Can We Learn from the “Real” World? 

5. Malin Ströman – Former Online Strategist and Concept Developer, VP of Product, Content at Stardoll 2005 to 2010, Fashion in the Future: A Look at Today’s Young International Entrepreneurs.

6.  Shenlei Winkler, CEO of Fashion Research Institute Inc3D Technologies and the Apparel Industry: Some Insights from OpenSim and other VWs.

20.7.11

Intervention le 26 septembre à HyperUrbain.3 - Réalité mixte et mondes virtuels


Le Troisième colloque sur les Technologies de l’Information et de la Communication en milieu urbain, HyperUrbain.3, se tiendra du 26 au 28 Septembre 2011, à la Faculté d'Aménagement de l'Université de Montréal, Montréal, Canada.

La thématique de ce colloque porte sur les "Villes hybrides et enjeux de l’aménagement des urbanités numériques". Le lundi 26 septembre, j'y réaliserai une communication intitulée "Des représentations en trois dimensions aux flux interactionnels de la ville hybride". L'occasion d'aborder et de présenter une forme d'hybridité de la ville et du numérique au travers de projets en réalité mixte dans les mondes virtuels accessibles grâce à internet. Je pense notamment aux projets de mes amis et collègues des Trans Musicales de Rennes en réalités mixtes ou encore de l'OpéraBis.

Voici le programme du colloque :

Lundi 26 septembre 2011
PM
« Enjeu de l’aménagement du territoire numérique »
Khaldoun Zreik

« L’architecture numérique : promesses et impasses »
Serge Wachter

« Des représentations en trois dimensions aux flux interactionnels de la ville hybride »
Jean-François Lucas

« TerraDynamica : la vie dans la ville »
Safwan Chendeb

Mardi 27 septembre
AM

« La ville documentée par l’usager : nouvelle réalité (entre norme et sociabilité) »
Béa Arruabarrena

« Web 2.0, jeu sérieux : vers une structuration ‘hypergéographique‘ des espaces urbains participatifs »
Jean-Pierre Cahier
Nour El Mawas
Philippe Le Gonnidec

« Décrire les usages des géovisulaistions 3D dans la pratique des aménageurs :
essayer de documenter le lien entre techniques et usages par une approche empirique »

Florence Jacquinod

PM

« Nouvelles perceptions et nouveaux usages urbains par les technologies numériques : le point de vue de l’habitant »
Patrizia Laudati

« La Città Analoga d’Aldo Rossi était-elle une hyperurbanité prémonitoire ? »
Jean-Pierre Chupin

« Qu’est-ce qu’un territoire numérique ? »
Table ronde animée par Thomas Dorta

Jeudi 28 septembre
AM

« De la ville à la campagne : front contre l’accaparement des terres grâce à l’utilisation d’un SIG-P »
Ibrahima Sylla

« Pour une ville hybride, une conception hybride… »
Claude Yacoub

« “Urbain, trop urbain“… ou l’ivresse numérique »
Michel Max Raynaud

« Itinéraires interactifs dans Beyrouth : enjeux du développement durable dans une ville hybride »
Nada El-Khoury
Giovanni De Paoli

18.7.11

Qu'est-ce que la ville numérique ? Le Champ des possibles

(emission du 08.07.2011 - 18:20)

Qu’est-ce que la ville numérique ? Dans le cadre du Lift, conférence internationale qui explore les implications sociales des nouvelles technologies, considérant qu’anticiper le changement permet de le transformer en opportunité.

avec Nicolas Nova, organisateur de Lift ; Alain Renk, architecte et Philippe Gargov, géographe et spécialiste de la ville numérique et Saska Sasken, auteur de la Ville globale (éditions Descartes & Cie, 1996)

Crédits texte et image : Le Champ des possibles, France Culture